Wednesday, July 9, 2008

Apakah perancangan kita jika berlaku rusuhan?

Jika benar-benar berlaku rusuhan, maka Najib mungkinlah dalang kepada semua itu. 80% atau 90% daripada keyakinan saya telah menyatakan sedemikian. Tapi, apakah perancangan kita?

Pertama, rakyat mestilah 'membunuh' Najib sebagai orang yang mencetus rusuhan ini. Jika benar ada rancangan membunuh Anwar, maka Najib yang mungkin disyaki. Altantuya boleh dihilangkan, dibunuh dengan C4.

Apakah mustahil Najib yang bersifat hati kering itu tidak akan membuat onar lagi? Sedangkan, C4 itu adalah peralatan ketenteraan.

Hal ini selaras dengan maksud hadis, 'kalau ada dua pimpinan bertelagah maka hendaklah dibunuh salah seorang daripadanya."

Seruan hadis ini tertimpa ke atas rakyat setelah para pemimpin sudah pun korup dan tak boleh dipercayai lagi kejujuran mereka. Pemimpin yang tak jujur telah membunuh institusi kehakiman, memperalatkan polis, tentera, media dan segala-galanya ini sudah tidak boleh diharapkan lagi.

Jadi, memang tepatlah apabila hadis ini menyebutkan bahawa, ada ruang untuk 'membunuh' salah seorang pemimpin yang sedang bertelagah itu. Dan, rakyat yang bijaksana tentu akan 'membunuh' pemimpin yang paling teruk itu. Saya cadang nama Najib. Tak tahulah kalau ada cadangan untuk 'membunuh' Pak Lah atau Mahathir? Tak apa. Kita bincang saja dulu.

Memang Najib layak 'dibunuh' dan ada asas yang amat kuat untuk beliau dihukum 'bunuh' oleh rakyat jika terjadi rusuhan yang dicetuskan Najib itu. Ini kerana, Altantuya terbunuh, ada saham Najib. Perlu ada hukum Qisas. Bunuh mestilah dibalas bunuh.

Kedua, jika terjadi rusuhan, maka rakyat hendaklah bersatu dengan kuasa istana. Jadikan istana (Raja-Raja Melayu) adalah saingan kepada Mageran tajaan Najib. Maka, Najib adalah penderhaka kepada istana.

Ketiga, lindungi 'kuasa keempat' (fourth estate) iaitu media seperti TV3, RTM, Utusan, NST agar mereka dapat melaporkan hal-ehwal rusuhan itu dengan seadil-adilnya. Jangan biarkan editor terganggu dengan panggilan telefon pihak-pihak Umno, pemegang saham syarikat media tersebut.

Sekolah Pemikiran Kg Baru.
H Fansuri