Tuesday, July 22, 2008

PAS-UMNO: Jangan Main Belakang

Biarlah UMNO terjun dengan Dollahnya, biarkan! Biarkan!

Mengapa ada pemimpin ‘tertinggi’ PAS sanggup main belakang untuk bertemu dengan Abdullah? Atau ini semua hanyalah mainan Abdullah untuk menghuru-harakan PAS terutamanya apabila mengambil kira,

• PAS akan berdepan dengan Muktamar Tahunannya bulan Ogos ini.
• UMNO akan berdepan dengan Mesyuarat Agung Bahagian Ogos ini.
• September ini adalah tarikh yang disebut oleh Anwar bila Kerajaan Abdullah akan tumbang dan Pakatan Rakyat akan menubuhkan Kerajaan baru.

Ramai yang telah menggelempar. Saudara saya Bakaq Penarik Beca dah lama menggelempar dengan isu ini. Pelbagai tuduhan telah dilemparkan terhadapnya tanpa pertimbangan belas dan kasihan. Sehingga Timbalan Presiden PAS pernah di lobi Parlimen mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang menyebarkan perkhabaran UMNO-PAS main belakang. Tetapi Bakaq tetap tabah.

Saya juga sudah lama menggelempar dengan isu ini. Menggelempar memendam rindu dan dendam untuk memblog tentangnya tetapi kerana kasih dan kasihan terhadap pemimpin-pemimpin PAS yang saya rapati, saya biarkan diri saya menggelempar sendirian tanpa rela mahu melihat tulisan saya membuat banyak pihak menggelempar dan menyerang pemimpin-pemimpin PAS yang saya rapati.

Di dalam senyap dan sunyi, saya mengulangi hari demi hari kenyataan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz, di malam 8 Mac 2008 bertempat di Pejabat Perhubungan PAS Kelantan sewaktu sidang media menyambut kemenangan rakyat di dalam Pilihanraya Umum ke 12.

“Saya tidak rela melihat PAS kembali ke dalam Barisan Nasional!” begitulah ungkapan Mursyidul Am PAS yang ketika itu dikapit oleh Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden Pas dan Dato’ Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Lalu dalam sunyi dan sepi saya teringatkan Asri Haji Muda, bekas Yang DiPertua PAS yang tiga kali mencuba untuk bekerjasama dengan UMNO.

• Asri membawa PAS menyertai Kerajaan Campuran bersama UMNO dan kemudiannya membawa PAS menyertai Barisan Nasional.
• Asri keluar dari PAS dan menubuhkan HAMIM dan bekerjasama dengan UMNO dan Barisan Nasional.
• Asri menyertai UMNO.

w1.malaysia-today.net